söndag 18 mars 2012

Foccacia

I fredags var jag hembjuden till min syster på födelsedags middag och blev bjuden på ett matbröd vid namn Foccacia, har ätit det förut men detta recept är så himla gott så jag ville testa att göra det själv. Får se hur det smakar tänkte att jag skulle bjuda på frukost på sängen denna söndag.

Du behöver:

  • 50 g jäst
  • 1 l vatten
  • 1/2 dl olivolja
  • 16 dl vetemjöl
  • 3 dl grahamsmjöl
  • 2 tsk salt
  • + den fyllning du önskar, jag tog linfrön, pumpafrön och svarta oliver


Gör så här:
  • Smula ner jästen i en skål och häll på hälften av vattnet (ljummet) och lös upp jästen.
  • Varva sedan med mjöl, vatten + saltet.
  • Häll i olivoljan
  • Tillsätt fyllningen 
  • Låt jäsa 1 timme (missade detta)
  • Lägg ut ett bakplåts papper i en hög ugnsplåt och häll på smeten, låt jäsa i 20 min
  • Pensla med olivolja och strö på flingsalt och rosmarin 
  • Grädda den sedan i ugnen på 200 g i 25 min
LYCKA TILL!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar