söndag 4 mars 2012

Spöken

Min ex granne Malin skulle ha halloweenfest med sin syster Malin (min nu varande granne), jag ville testa att baka detta att ha att bjuda på festen. Så de kom upp till mig några dagar innan festen och vi testade detta. Vi alla blev helt nöjda med våra små spöken.

Du behöver:
  • 5 äggvitor
  • 2 dl socker
  • 4 dl florsocker
Gör så här:
  • sätt ugnen på 110 grader. Vispa ihop äggvitan och sockret på elvispens näst högsta nivå. Vispa tills massan inte längre växer. Vispar man förlänge eller för häftigt blir den glansig och delar på sig.
  • sikta florsockret och vispa sedan ner det i äggsmeten. Lägg upp marängen med en sked på en plåt med bakplåtspapper. Baka tills marängen är genomtorr. Det tar ca 60-90 min.
Tips: (för spöken)
  • Sätt i silverpärlor (strössel) innan marängerna kommer in i ugnen
  • Dutta fingerspetsen på sidan av "marängkluppen" för att få spökhänder


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar